Powered by Blogger.
RSS

REFLEKSI (Minggu 4 / 16 Mac 2013)


Pada minggu keempat, kami menyambung sesi peer teaching kumpulan 1 iaitu pembinaan blog.
Ilmu baru yang saya peroleh pada pembelajaran hari ini adalah :
Ø  Pembinaan e-portfolio (blog) – Drop Down Menu
Pada kali ini, kami didedahkan dengan cara untuk memasukkan dropdown menu ke dalam blog. Kami diminta untuk melayari laman web : http://pixopoint.com/products/suckerfish_css/
Di sini, kami boleh mereka bentuk warna, tulisan dan gaya drop down menu mengikut pilihan masing-masing. Selepas selesai mereka bentuk dan SUBMIT DESIGN, CSS Code akan diberikan dan kita perlu memasukkan kod tersebut di ruangan edit html.
        Dashboard blogger à more optionà template à layout à edit html
Seterusnya, kami mengikut langkah-langkah seperti yang tertulis di helaian nota yang diberikan oleh kumpulan 1 ini sehinggalah drop down menu kami akan kelihatan di halaman utama blog seperti di bawah.

Kekuatan  :
Ø  Satu perkembangan ilmu buat saya kerana penggunaan drop down menu ini sangat praktikal kerana ia sangat memudahkan pembaca blog untuk mengakses blog kita mengikut item-item pilihan. Terdapat juga banyak pilihan drop down menu yang ada di web-web selain yang dicadangkan oleh Faizal and de group ini.
Kelemahan :
Ø  Drop down menu ini agak sukar untuk diaplikasi apabila kita menggunakan template tertentu. Template yang saya pilih untuk blog ini juga agak sukar untuk dimasukkan drop down menu dan saya keep trying untuk mencari drop down menu yang sesuai dan praktikal untuk blog saya ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment